piątek, 25 stycznia 2013

Wyniki konkursu

Siema!

Dziękujemy za Wasze prace i cieszymy się, że postanowiliście wziąć udział w konkursie.

Dziś zakończyliśmy przyjmowanie prac, przesłuchaliśmy nadesłane kawałki i ogłaszamy, że

Darmowy miks i mastering w studio Fabryki Rapu wygrywają:

http://www.youtube.com/watch?v=HDLBj_17qU4
milosz.ziemlinski@gmail.com

https://soundcloud.com/uhahany/jb-kosa-ambicje
jakubwojtarowicz@interia.pl

https://www.youtube.com/watch?v=5a2jImM29MQ

Qubaa14@wp.pl

Gratulujemy i czekamy na Wasze kawałki do miksu i masteringu, możecie je nadesłać w ciągu tygodnia na adres p.przelazly@gmail.com - pamiętajcie aby wysłać je z maila który podaliście w zgłoszeniu oraz wysłać utwór podzielony na ścieżki, nagrany w możliwie najlepszej jakości, bez efektów, najlepiej w plikach wave.

Do usłyszenia!

niedziela, 20 stycznia 2013

Konkurs Fabryki Rapu!

Uwaga Konkurs!
Pokażcie nam swój kawałek - wklejcie link do niego w komentarzu pod tym postem, wpiszcie też swój adres e-mail. Kawałek musi mieścić się w gatunku hip-hop/rap.

25 stycznia ogłosimy zwycięzców których kawałki podobały nam się najbardziej - to oni zostaną nagrodzeni darmowym miksem i masteringiem w naszym studio!

Tutaj możecie posłuchać kawałka miksowanego i masterowanego u nas:


Zapraszamy do zabawy - jeśli chcecie się wypromować i podnieść jakość swoich kawałków teraz macie okazje zrobić to za darmo!

Powodzenia!



Fabryka Rapu - jak nagrywać rap, jaki sprzęt do nagrywania rapu?

Kto tak naprawdę tworzy Fabrykę Rapu? Kto pisze teksty i zajmuje się rozwojem bloga?



Mad (również MadBoy) - Piotr Przelazły
, producent, muzyk i realizator. Od wielu lat Tworzy muzykę w wielu gatunkach na potrzeby własnych projektów oraz komercyjnie. Syntezatory, interfejsy, mikrofony - to jego pasja, na co dzień pracuje dla jednej z najlepszych firm pro-audio w Polsce gdzie konfiguruje najdroższy i najlepszy sprzęt studyjny, przez jego ręce przeszedł prawie każdy sprzęt dlatego zawsze wie co mówi.

Były klawiszowiec zespołu Alicetea oraz producent takich projektów jak m.in. Grimel:


Autor licznych artykułów do branżowych czasopism jak Estrada i Studio czy Live Sound, poradników o produkcji muzycznej czy wykładów Jak Stworzyć Hit na Uniwersytecie Warszawskim podczas warsztatów My Band. Na jednej scenie występował z takimi gwiazdami jak: Jamal, Morandi, East Clubbers, Sidney Polak, Mezo, Video i wiele innych.

Koncert MadBoy, East Clubbers, Morandi, Jamal






Koncert Alicetea, Sidney Polak

Test interfejsu M-Audio Mobile Pre II


M-Audio Mobile Pre II to jeden z najtańszych na rynku interfejsów który jednocześnie jest wyposażony w dwa preampy mikrofonowe i zasilanie phantom, dzięki czemu możemy podłączyć nawet 2 mikrofony pojemnościowe.


Czym jest Mobile Pre?

Mobile Pre II to tak naprawdę nieco bardziej zaawansowana mutacja Fast Tracka II - taki sam plastik, te same pokrętła i wygląd, jednak większa funkcjonalność.

Mobile Pre posiada poza dwoma preampami mikrofonowymi także wejścia liniowe - w wejściach combo z przodu lub niezależnie z tyłu, niestety nie można używać ich jednocześnie - musimy wybrać z czego chcemy korzystać.

Czy Mobile Pre nadaje się do rapu?

Zdecydowanie TAK!. Na jego korzyść przemawiają:

- niska cena
- 2 preampy z zasilaniem phantom i niezależną regulacją poziomów
- 2 wejścia liniowe - umoliwią nagrywanie MPC, syntezatora lub innego źródła
- Direct Monitoring - odsłuch przy nagrywaniu bez opóźnień
- Dobrze napisane sterowniki - nawet podczas obciążenia interfejsu całkiem sporą sesją w Cubase interfejs radził sobie bez problemu z ustawieniem 256 sampli dzięki czemu latencja była nadal niezauważalna
-Dołączone oprogramowanie Pro Tools SE - prosty, legalny i bardzo przyjazny program DAW - mocno okrojona wersja Pro Tools - najbardziej zaawansowanej stacji roboczej wykorzystywanej w studiach na całym świecie. Pro Tools SE pozwala na bezproblemowe poznanie tego środowiska i prace nad prostymi produkcjami/nagraniami.
- Lepszej jakości przetworniki i lepsze próbkowanie (jakość) niż np. w konkurencyjnym Miditech Audiolink III.



Z czystym sumieniem mogę polecić ten interfejs do domowego studia nagrań zarówno dla raperów jak i beat makerów. Jakość prempów jest taka sama jak w podobnych konstrukcjach innych firm ale pozostałe funkcje powodują, że w tej cenie ciężko znaleźć coś równie dobrego.


sobota, 12 stycznia 2013

Mikrofon na USB czy tradycyjny?

 

   Od jakgoś czasu na rynku zagościły na dobre mikrofony pojemnościowe z wbudowanym interfejsem który pozwala na podłączenie mikrofonu bezpośrednio do komputera poprzez złącze USB. Lepiej kupić mikrofon na USB czy tradycyjny mikrofon pojemnościowy?

To zależy. Wiele zależy od naszego budżetu ale także od tego czego potrzebujemy, postawową rzeczą o której musimy pamiętać jest to, że mikrofonu usb nie możemy wykorzystać w żaden inny sposób niż podłączając go do komputera - to oznacza, że jeśli w przyszłości chcieli byśmy wykorystać do nagrywania interfejs audio lub oddzielny preamp mikrofonowy, to mikrofon USB się do tego nie nadaje i będziemy musieli go sprzedać.

Inna sprawa jest taka, że mikrofony pojemnościowe na USB są stosunkowo niedrogie i pozwalają na bardzo bezproblemową pracę - używając mikrofonu USB nie musimy dokupować innych urządzeń a samo podłączenie i konfiguracja są bardzo proste.

Nie prawdą jest to, że mikrofony na USB "gorzej brzmią", że "USB słabo brzmi". To są normalne mikrofony pojemnościowe, jednak mają dodatkowo wbudowany interfejs audio z przedwzmacniaczem - łączą się z komputerem za pośrednictwem USB tak samo jak interfejsy audio warte 1500PLN.

Oczywiście, lepiej jest kupić tradycyjny mikrofon pojemnościowy, zawsze w przyszłości możecie dokupić dobry preamp, zmienić interfejs, ponadto mikrofon tradycyjny kupiony za tą samą cenę co mikrofon na USB prawdopodobnie będzie nieco lepiej wykonany - producent nie musiał oszczędzać aby zmieścić jeszcze dodatkową elektronikę w środku.

Problem polega na tym, że kupno tradycyjnego mikrofonu wiąże się z dodatkowymi wydatkami.

Pamiętajcie, że mikrofon pojemnościowy:

- Potrzebuje zasilania Phantom oraz przedwmacniacza który musi być wbudowany w interfrejs audio lub podłączony do interfejsu audio

- Nie zadziała bezpośrednio podłączony do zintegrowanej karty muzycznej

- Będzie się marnował jeśli podłączycie go do przedwzmacniacza a następnie do zintegrowanej karty lub innej karty multimedialnej (np. Cretive SB) zamiast do profesjonalnego interfejsu - będzie dużo szumów, mała dynamika a podczas nagrywania mogą pojawić się trzaski

Tak więc jak widzicie - jeśli nie chcecie kupić mikrofonu oraz interfejsu audio jednocześnie, to wtedy warto kupić mikrofon pojemnościowy na USB - jakość w jakiej będzie nagrywał będzie na prawdę bardzo dobra, będzie prosty w użytkowaniu i z powodzeniem Wam wystarczy, natomiast jeśli planujecie rozbudowywać swoje studio w przyszłości lub po prostu macie trochę więcej pieniędzy i chcecie mieć bardziej zaawansowany sprzęt - kupcie tradycyjny mikrofon na USB - jednak pamiętajcie, bez profesjonalnego interfejsu (M-Audio Fast Track II, Miditech Audiolink, PreSonus Audiobox) jest to wyrzucanie pieniędzy.

Oto przykładowe mikrofony pojemnościowe USB:






CAD U37 - CAD to profesjonalna firma produkująca droższe mikofony, ale jej U37 jest jednym z najtańszych mikrofonów na USB, jednocześnie zapewniającym bardzo dobrą jakość.



Cena: ok. 300PLN







Kolejna propozycja to AVID Vocal Studio - mikrofon pojemnościowy M-Audio oraz oprogramowanie do nagrywania, edycji i tworzenia muzyki - Pro Tools SE - bardzo dobrej jakości sprzęt i bardzo fajny program, dzięki czemu macie niedrogi, w pełni kompatybilny i legalny zestaw do tworzenia profesjonalnych kawałków.

Cena: ok. 350PLN 


Możecie kupić też mikrofony pojemnościowe na USB w cenie ok. 200PLN takich firm jak np Behringer, pytanie tylko, czy warto? Moim zdaniem lepiej trochę dołożyć i mieć na prawdę porządny sprzęt.

piątek, 11 stycznia 2013

Jakiego sprzętu NIE kupować?

Na forach i wśród młodych raperów funkcjonuje wiele mitów o sprzęcie, dziś postaramy się rozwiać kilka z nich tak aby kolejne osoby nie popełniały tych samych błędów.

Podstawowym błędem jest bezgraniczne zufanie dla porad których udzielają nam ludzie siedzący przed swoimi komputerami i często wygłaszający opinie o sprzęcie który oglądali przez szybę w sklepie, lub który znają jedynie z obrazków na allegro.

Pamiętajcie - jeśli czegoś nie sprawdziliście osobiście nigdy nie macie pewności, że ktoś ma rację.

Na wielu forach ludzie codziennie polecają sobie kartę Creative SB lub Audigy jako jedyną słuszną do nagrywania.

A znacie taką historię?

Pewnego dnia do klatki z małpami została wstawiona drabina na szczycie której był kosz z bananami. Każda małpa która weszła na górę mogła zjeść kilka bananów.
Pewnego dnia gdy jedna z małp weszła na drabinę, na pozostałe małpy wylała się zimna woda. Po kilku razach małpy które były oblewane wodą biły tego osobnika który chciał wejść na drabinę. Co kilka dni w klatce podmieniano małpy, aż w końcu w klatce były tylko nowe małpy. Żadna z nich nigdy nie została oblana zimną wodą, ale kiedy jedna z małp próbowała wchodzić na drabinę inne ją biły.

I dokładnie tak samo jest z kartami muzycznymi typu Creative SB Live czy Audigy. Dobrych kilka lat temu interfejs muzyczny pozwalający na nagrywanie kosztował krocie, a młodzież nagrywała na czym się dało, wtedy właśnie używano m.in. Audigy oraz kart zintegrowanych.

W dzisiejszych czasach interfejs pozwalający na nagrywanie w profesjonalnej jakości można kupić za 250-300pln nowy, lub nawet za 150pln używany (Fast Track, Miditech Audiolink).

M-Audio Fast Track II (Cena ok. 340PLN)



Kupując karty Creative kupujecie sprzęt przystosowany do słuchania muzyki i odtwarzania dźwięku z filmów oraz gier, te karty i ich sterowniki są kompletnie nieprzystosowane do nagrywania, ich przetworniki są niskiej jakości, nie mają preampów, direct monitoringu, zasilania phantom.
Do tego musicie dokupić do nich mikser lub inny przedwzmacniacz który umożliwi Wam podłączenie mikrofonu - w tych pieniądzach już kupili byście profesjonalny interfejs jak M-Audio Fast Track II czy Miditech Audiolink III.



Kolejnym sprzętem którego nie należy kupować są miksery.

Miksery są kupowane zazwyczaj z dwóch powodów - albo dlatego że Wasza zintegrowana karta dźwiękowa nie ma preampu, albo dlatego, że usłyszeliście od kogoś, że mikser jest potrzebny.

Mikser, jak sama nazwa wskazuje, jest urządzeniem służącym do miksowania sygnału z kilku źródeł.
Nagrywając rap najczęściej nagrywacie tylko jeden mikrofon więc z powodzeniem wystarczy Wam jeden interfejs audio np. na USB, takie jak wymienione wyżej, a jakość Waszych nagrań będzie lepsza niż na szumiących mikserach Behringera.

Jeśli używacie miksera jako interfejsu (karty muzycznej) bo ten ma złącze USB - to też niedobrze.
Miksery z najniższej półki takiej jak Behringer, nie mają odpowiednich sterowników które umożliwiły by nagrywanie i obrabianie dźwięku w dobrej jakości, ponadto są urządzeniami uniwersalnymi i jakość zastosowanych w nich przetworników analogowo cyfrowych, jest na prawdę niska.

Mam nadzieje, że zastanowicie się trochę zanim kupicie nowy sprzęt, warto jest wtedy zapytać o radę kogoś doświadczonego lub napisac/zadzwonić do kilku sklepów muzycznych i poprosić o poradę, dzięki temu zaoszczędzicie pieniądze a Wasze nagrania będą brzmiały lepiej.

Czy warto mieć kilka tańszych mikrofonów czy lepiej jeden droższy?

Dziś na jednym z najbardziej znanych for dot. nagrywania pojawiło się pytanie jakie kupić mikrofony - jeden dla raperów ze średnim głosem, jeden dla raperów z "cieńszym” głosem i jeden do beatboxu, każdy nie droższy niż 800pln.

Otóż odpowiedź jest prosta, należy kupić jeden mikrofon!

Nie ma czegoś takiego jak mikrofon dla raperów z cieńszym czy grubszym głosem (bardzo wzgledne pojecie), owszem, są mikrofony które brzmią ciemniej, inne jaśniej, ale pamiętajmy że w cenie 500-800PLN to nie będzie miało żadnego znaczenia, a kupno różnych mikrofonów jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Jeśli chodzi o beatbox to sprawa ma się inaczej, ale też nie warto przesadzać, spokojnie wystarczy nam mikrofon dynamiczny za 400pln - Shure SM58 będzie tu idealny, a za pozostałe pieniądze kupić dobry mikrofon pojemnościowy taki jak np. Se 2200a mk II multi pattern, który jest stosowany w wielu studiach świata obok naprawdę drogich mikrofonów zarówno do nagrań wokalu jak i innych prac.

 sE 2200 MK II

poniedziałek, 7 stycznia 2013

Najtańszy sprzęt do nagrywania rapu

Wiele osób pyta mnie, jak również przeszukuje fora internetowe w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie - jaki jest najtańszy sprzęt do nagrywania rapu, jak najtaniej zacząć przygodę z nagrywaniem oraz jaki sprzęt wybrać, żeby nie trzeba było go zmieniać za kilka miesięcy.

Jako producent muzyczny oraz osoba odpowiedzialna za sprzęt studyjny w jednej z najlepszych firm pro-audio w Polsce, miałem okazję testować wiele różnego rodzaju urządzeń.

Dobry sprzęt to taki który jest niedrogi i rozwojowy.

Przypomnijmy - podstawą do nagrywania jest mikrofon oraz urządzenie które pozwoli nam ten mikrofon podłączyć do komputera w celu nagrywania.

Na rynku co chwila pojawiają sie różne nowości co wprowadza często mętlik w głowach początkujących.

Uważam, że najlepszym zestawem do nagrywania w domu jest mikrofon pojemnościowy oraz interfejs audio usb (tzw. Zewnętrzna karta muzyczna) taki zestaw zapewni nam optymalną jakość nagrań i możliwość dalszego rozwoju tego sprzętu ( co w przypadku mikrofonów na USB lub tanich mikserów jest niekiedy niemożliwe i kończy się sprzedaniem całego sprzętu i zakupem nowego ).

Mikrofon

Na rynku mamy wiele róznych mikrofonów, podstawowe wymagania jakie musi spełniać nasz mikrofon to:
- typ mikrofonu - pojemnościowy, wielkomembranowy (wokalny)
- dobra jakość wykonania
- możliwie najlepsze parametry w stosunku do ceny.

Jako mikrofon chciałbym polecić Wam:

MXL 440



To jeden z najtańszych mikrofonów na rynku, jednocześnie charakteryzujący się przyzwoitym brzmieniem, zdecydowanie lepszym niż szumiące i skrzęczące wyroby firmy Behringer.

Uzyskał bardzo dobre opinie w wielu fachowych testach i jest zdecydowanie lepszym wyborem niż

starsze modele jak MXL 990 czy 770 które miały wiele wad "brzmieniowych"

Cena: ok. 250pln




Interfejs audio USB (zewnętrzna karta muzyczna)

Interfejs musi spełniać kilka wymagań które pozwolą nam połaczyć go z mikrofonem pojemnościowym:
- zasilanie dla mikrofonu pojemnościowego (tzw. Phantom +48)
- preamp (przedwzmacniacz) mikrofonowy

Nie każdy interfejs na usb nadaje się do wpółpracy z mikrofonem pojemnościowym dlatego przed wyborem warto sprawdzić czy interfejs który macie na oku spełnia powyższe wymagania.


Dzięki wybraniu interfejsu audio w przyszłości będziecie mogli rozbudować swoje studio o monitory odsłuchowe w celu obrabiania nagranego materiału, lub dokupić sprzęt pozwalający tworzyć bity.

Moim zdaniem, najtańszy interfejs na rynku, czyli:

Miditech Audiolink III, cena ok. 270 PLN




Doskonale spełnia wszystkie te wymagania, ma aż dwa preampy mikrofonowe, zasilanie phantom, dodatkowo jest wyposażony w direct monitoring- bardzo przydatną funkcję podczas nagrywania która umożliwia odsłuch bez opóźnień (latencji), oraz m.in. Wejścia liniowe ( w przyszłości można podłączyć syntezator, MPC lub np. Gramofon). Ma dobre sterowniki które zlikwidują nasze problemy z trzaskami podczas nagrywania na zintegrowanej karcie, dodatkowo w zestawie dołączone jest darmowe profesjonalne oprogramowanie dzięki czemu mamy legalny program do nagrywania i miksowania.

Do tego zestawu wystarczy dokupić najtańszy kabel mikrofonowy, statyw oraz słuchawki które pomogą nam w nagrywaniu i miksowaniu jeśli nie mamy dobrego odsłuchu.

Dzięki temu za cenę ok 600 pln mamy zestaw który zapewni nam dobrą jakość nagrań i z powodzeniem wystarczy na najbliższe lata zanim nasz rap nie osiągnie profesjonalnego poziomu.

Jeśli macie pytania zamieszczejcie je w komentarzach,

Mad.





niedziela, 6 stycznia 2013

Przypomnijmy dawne "tutki"

Zanim powstał blog fabrykarapu.pl, kilka lat temu istniała podobna inicjatywa.
Chcieli byśmyna początek pokazać Wam trzy filmy które od kilku lat służą pomocą każdemu kto zaczyna przygodę z nagrywaniem. Dziekujemy za wiele tysięcy wyświetleń.

Już niebawem opublikujemy pierwszy video-poradnik a tym czasem zapraszamy do przypomnienia.
Pytania możecie dodawać w komentarzach pod postem, na pewno odpowiemy!

Trochę o sprzęcie:

http://www.youtube.com/watch?v=mSUQ1j2jBpU


Do uslyszenia!

sobota, 5 stycznia 2013

Ruszamy!

Siema!
Ruszamy z nowym portalem www.fabrykarapu.pl - to właśnie tutaj będziecie mogli uzyskać odpowiedź na wszystkie swoje pytania które przychodzą Wam do głowy podczas tworzenia i nagrywania rapu.

Jaki sprzęt kupić, jak zbudować domowe studio, jak nagrywać, robić bity, miks i mastering? 

Wszystkie artykuły filmy i prezentacje które będziemy tu zamieszczać pomogą Wam rozpocząć pracę nad swoimi kawałkami lub wnieść jakość swoich nagrań na nowy poziom!

Pozdro,
Mad.